Specunootjes

Al op vijf september spotte ik bij de Action voor het eerst chocoladeletters en pepernoten. Maar liefst drie maanden voor Sinterklaas, het moet niet gekker worden.
Gelukkig kan ik tegenwoordig moeiteloos langs dit snoepgoed heen lopen, het stoort me meer dan dat het me verleidt!
Maar wanneer de Sinterklaastijd eind november echt is aangebroken, dan laat ik me nog wel eens verleiden door het zoete snoepgoed. Pepernoten worden dan soms tóch aantrekkelijk...

Ik vond het tijd om een vervanging voor pepernoten te maken. Omdat ik dol ben op échte noten, besloot ik daarmee aan de slag te gaan. Het resultaat is net zo eenvoudig als dat het lekker is.

Voordat je dit recept gaat maken wil ik je eerst even waarschuwen: deze zoete specunootjes zijn verslavend lekker... Heb je weinig zelfbeheersing? Maak dan niet meer nootjes dan je wilt opeten!

Ik gebruikte mijn zelfgemaakte speculaaskruiden, waarvan ik het recept eerder al deelde. De speculaaskruiden maakte ik met de specerijen van 'VanBekeekumSpecerijen.nl'.




Ingrediënten:

100 gram pecannoten
20 gram erythritol
1 tl speculaaskruiden
snuf zout
olijfolie(spray)

Bereiding:

Spray in een koekenpan een klein beetje olijfolie en laat de noten hierin ongeveer vijf minuten roosteren op middelhoog vuur. Voeg vervolgens de erythritol toe en schep deze goed door de noten.  Bak de noten met de 'suiker' drie minuten terwijl je ze blijft omscheppen. Strooi nu de speculaaskruiden en een snuf zout over de noten en schep ze goed om, bak het geheel nog twee minuten. Hoe hoger het vuur, hoe donkerder de noten en de 'karamel' zullen worden.
Leg de noten op een bord en laat ze afkoelen. Let op, de noten zijn nu bloedheet!
Maak de pan direct goed schoon met heet water en zeep voordat de 'karamel' afkoelt en vast gaat zitten.




Sint 2021Sint 2021

Reacties

Een reactie posten