Speculaaskruiden - zelf maken

Speculaaskruiden - ook wel koekkruiden genoemd - is een mengsel van verschillende specerijen dat traditioneel wordt gebruikt voor het maken van speculaas en kruidkoek. Kaneel is het hoofdbestanddeel van de speculaaskruiden en de kwaliteit hiervan bepaalt dus voor een groot deel de kwaliteit van de mix.
Wist je dat er verschillende soorten kaneel zijn?
De echte kaneel is de ceylonkaneel. Het kaneelpoeder dat in de Hollandse keuken wordt gebruikt bestaat echter meestal uit gemalen cassia, waar soms wat gemalen ceylonkaneel aan toegevoegd is. Jammer, want de echte ceylonkaneel is lekkerder!
Koop daarom wanneer je zelf speculaaskruiden maakt échte ceylonkaneel. De kaneel die ik gebruikte komt van 'VanBeekumSpecerijen.nl', een bedrijf waar je online al je kruiden en specerijen kunt bestellen. Flinke potten heerlijk geurende kruiden en specerijen voor een mooie prijs!

Vind je dit teveel gedoe? Dan kun je bij Van Beekum Specerijen.nl ook kant en klare speculaaskruiden kopen 😊



Ingrediënten:

2 el ceylonkaneel
2 tl nootmuskaat
2 tl kruidnagel
1 tl gember
1 tl kardemom
1 tl witte peper
1 tl korianderzaad
1 tl anijszaad
1/2 tl foelie


Bereiding:


De hoeveelheden zijn allemaal gemalen afgewogen. Heb je hele kruidnagels? Stamp ze dan heel fijn in een vijzel. Ook grover anijszaad kun je nog wat verder fijnmalen.
Meng alle gemalen specerijen door elkaar en klaar is je mix!

Later deze week volgt er nog een recept met deze heerlijke, winterse kruidenmix.

Wist je dat er kruidenkaarten zijn van De keuken van Martine? Daarop vind je 15 recepten voor zelfgemaakte kruidenmixen!

SintSint

Reacties

  1. Lekker dank je wel voor het delen. Ik ga het uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb alles in huis ervoor. Behalve jouw speciale kaneel. Ik ben echt dol op kaneel. Ik doe het op de koffie. Nu op zoek naar ceylonkaneel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan je Van Beekum Specerijen van harte aanbevelen voor je kruiden en specerijen! Ik ben erg blij met hun 'kruidenpotten'!

      Verwijderen

Een reactie posten